3 november 2013

Barnmat


Att göra min egen barnmat är hög prioritering för mig, speciellt när jag läser på innehållsförteckningarna på de färdiga grötarna som finns i affärerna. Det är en lång lista!
Det är bland annat skummjölkspulver och vete i dem och det står att de ska vara milda för magarna. Jag själv tror inte riktigt på det, det är några av de saker vi är väldigt känsliga på i västvärlden idag.
Att göra sin egen gröt är inte alls så krångligt och tar inte heller lång tid.

Jag vill också så långt det går göra annan barnmat själv och använder mig av så mycket ekologiskt som möjligt. Sen är det ju betydligt billigare i längden att göra sitt eget. Jag brukar göra lite större mängder och  mixar med stavmixer eller liknande för att få den konsistens som passar barnets ålder. Sedan fryser jag ned maten i iskubsformar och tar fram den mängd mat som behövs och värmer upp med kokat vatten eller på spisen (men ej i mikro, eftersom att den förstör det mesta av näringen i maten)

Men ibland är det ju faktiskt inte alltid man har i frysen eller så har man glömt att ta med sig dit man ska m.m
Ja, men då är det ju tur att det nuförtiden finns ganska stort utbud av ekologiska barnmatsburkar/tubar som faktiskt är rätt bra (de har varit räddningen för mig ibland). Att ha någon i skötväskan eller i skafferiet när det verkligen behövs är ju väldigt smidigt. Jag brukar försöka hitta de burkar/tuber som innehåller ungefär de ingredienser som jag själv skulle använda i min egen matlagning. Detta för att det inte ska bli så stor skillnad smakmässigt för barnet bland annat. Du kan också hitta lite inspiration på vad du själv kan laga till ditt barn.

Förslag på gröt: 
1½ msk mjöl (jag använder ca 1 msk havremjöl och en ½ msk av majs-, bovete- eller rismjöl.
1 dl kallt vatten (mängden kan varieras beroende på konsistens)
Jag vispar och värmer upp tills det tjocknat. 

Sedan kan man blanda i några eller flera av dessa saker:
  • ca. 1 tsk malda pumpakärnor eller solrosfrön
  • Nyponskalsmjöl (bra tips som jag fick av min kusin)
  • Mosad/riven frukt och bär (är bären frusna så tillsätter jag de medan jag värmer upp gröten)
  • liten klick kokosolja eller osaltat smör (ökar näringsupptaget)
 Frukt och/eller bär rekommenderas för smakens skull. Mängden gröt anpassar man ju självklart efter sitt eget barns behov. Smaka av och servera.

 Man är inte en sämre förälder för att man inte alltid har möjligheten att göra sin egen mat till sitt barn. De flesta av oss äter ju själva på restaurang eller liknande nu och då. 
Hitta det sätt som passar för dig och ditt/dina barn, då mår man bäst! /Sofia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar