16 april 2014

Fasta och dieter

För några veckor sedan bestämde jag att innan påsk var det dags att fasta. Åtminstone en dag. Detta med tanke på kyrkoårets flera veckor långa faste-tema samt eftersom jag inte kunnat fasta på länge på grund av graviditet och amning. Det är inte att rekommendera att fasta när man är gravid eller ammar dels på grund av det ökade näringsbehovet men kanske främst eftersom fasta ofta innebär att kroppen sätter igång en avgiftningsprocess/detox, varvid inlagrade gifter kan frisättas i kroppen (för att rensas ut) och kan gå över till fostret/överföras till barnet via bröstmjölken. Jag ammar ju ännu lilla flickan men endast 2 gånger/dygn varvid jag tänkte att en dags fasta troligtvis inte gör någon större skada.

Så imorse när jag vaknade insåg jag att det är skärtorsdag imorgon. Tiden har rusat iväg! Så om jag skulle hinna fasta innan påsk så var det ju idag i så fall. Tänkt och gjort. Dock har jag valt att inte "helfasta". Så här har min dag sett ut, i matväg:
Frukost (kl 08): 1 ekologiskt äpple
Lunch (kl 12): 1 ekologisk apelsin
Mellanmål (kl 15): 1 ekologiskt päron
Middan (kl 18): 1,5 skopa Fit Meal Hallon, Alpha Plus (utblandad med vatten) och 1 ekologisk banan

Utöver detta har jag druckit både kallt och varmt te, ibland med lite ekologisk honung i.
Jag gjorde även min mosters "häxbrygd" på förmiddagen. Den är tänkt att förebygga/lindra förkylning. Men eftersom den är god och ökar blodcirkulationen valde jag att dricka den även idag.
Innehåll: varmt vatten, en tesked ekologisk honung, pressad ekologisk citron + några små bitar & lite grovriven ingefära. Låt det dra några minuter.
Min moster hade även någon färsk krydda i. Om du läser detta, Tuula, får du gärna skriva en kommentar med vilken/vilka färska kryddor du brukar använda.
Men vad finns det då för fördelar med att fasta? Personligen har jag idag upplevt vilken tid matlagningen i vanliga fall tar. Det har känts som att dagen släpat sig fram. Givetvis fanns ju en del hungerkänslor där på förmiddagen men annars har det gått rätt bra. Blodsockret har klarat sig fint också, oväntat nog.
Som kristen innebär fastan för mig att man söker Gud lite extra. Det innebär också att visa att Gud betyder mer än något så viktigt som maten. Att kroppen får rensa systemet är givetvis en viktig del i det hela också.

Annars då, vad säger andra om fasta? Vad kan fasta ha för hälsomässiga fördelar?
Det ska ge bättre insulinkänslighet, minskat kroppsfett, lägre blodtryck och ökad fettförbränning.
Ett längre liv? Åtminstone i studier på råttor,
Rensar kroppen från toxiner, stimulerar kroppens ämnesomsättning och energiproduktion, stärker immunförsvaret och motverkar inflammationer.
Med mera...

Nyligen har ju en diet baserad på fasta fått stort genomslag, nämligen 5:2 dieten. Personligen vet jag inte vad jag anser om den eller andra dieter. De flesta dieter är ju framtagna för viktnedgång medan jag anser att man istället bör fokusera på att äta och leva hälsosamt och sunt. Gör man det så kommer troligtvis vikten att hålla sig i schakt också. Men vad menar jag med att äta hälsosamt och sunt då?
Jag tror att det viktigaste är att äta så naturlig mat som möjligt. Att använda rena, ekologiska livsmedel i den mån det finns. Att undvika gluten, mjölk och tillsatt socker. Att äta mycket frukt och grönt samt lite/inget kött. Att äta regelbundna måltider och fasta ibland. Jag tror inte på att följa någon diet, då detta oftast inte motiverar tillräckligt. Försök istället att tänka på att äta och leva på ett sätt som är bra för dig och de runt omkring dig och stärker din kropp, ande och själ.

Det är mina åsikter i ett nötskal.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar