18 juni 2014

Banankaka

Min svåger och hans fru har nyligen flyttat till Norge, där hon kommer ifrån. Givetvis är de väldigt saknade hos oss redan. För några dagar sedan skickades ett recept och bilder på en banankaka från svågerns fru för att dela med mig av på bloggen. Kul! Såklart kunde jag inte låta bli att testa den innan jag hann lägga ut receptet. Lite lurigt att göra den i vanlig ugn eftersom hon gjort den i varmluft men jag tror den blev rätt bra ändå. God blev den iallafall!

Ingredienser:

2 ekologiska mogna bananer
0,75 dl ekologiskt rårörsocker
1 dl ekologisk riven kokos
1 dl ekologiskt rårismjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk
1 ekologiskt ägg
50 g ekologiskt smör
4 msk ekologisk risdryck eller annan vätska
3 msk mandlar
ev. ekologiskt kokosmjöl

Gör så här:

Smält smöret.
Mosa bananerna.
Blanda alla torrvaror och rör sedan ner resten.
Smöra och bröa (med kokosmjöl) en avlång liten brödform.
Grädda i ca 30 min. Varmluft: 180 grader, Vanlig ugn: 200 grader, nere i ugnen.


Den blev faktiskt ännu godare än jag trodde den skulle bli! Enkel att göra dessutom. Och det skulle säkert vara gott med lite blåbär eller choklad i. Lakritspulver skulle nog också kunna göra en speciell touch på den. Får testa lite framöver!

Med önskan om en glad midsommar, trots den mindre roliga väderprognosen...
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar