18 juni 2014

Kyckling till buffébordet

Min svärmor gör så god kyckling och den är verkligen gjord för att äta kallskuren.
Den är perfekt till buffébordet, till en sallad på utflykten eller till en potatisgratäng.
Jag började göra den efter vårat bröllop, då vi också hade den.
Min variant är i stort sett som svärmors recept förutom kanske några små justeringar på vad för sorts ingrediens jag använder, men inget som man märker på smaken skulle jag säga.

Marinad till 1 kg kycklingfilé:

1-1.5 pressad/finriven vitlök
0.5 msk sambal oelek (röd chilipasta)
1 msk riven färsk ingefära
2.5 msk honung
0.75 dl ekologisk tamari (Renée Voltaire)
0.75 dl vitt matlagningsvin
0.5 msk sesamfrön

Gör så här:

Låt ingredienserna koka samman i 5 min. Låt svalna.
Lägg kycklingfiléerna i plastpåsar, jag brukar ta dubbla påsar.
Häll på marinaden och knyt igen påsarna ordentligt.
Låt stå i kylskåp 1-2 dygn.

Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg kycklingarna i långpanna och strö över sesamfrön.
Stek i mitten av ugnen ca 20-30 min eller tills kycklingen är klar.
Låt svalna, skär upp och servera.

Renée Voltaires Tamari: Den är ekologisk och det känns viktigt för mig när jag använder en sojaprodukt. De flesta sojor har vete i sig men inte denna och inte heller några smakförstärkare. Så den rekommenderas!


Frågar du min dotter vad hon vill ha för mat blir svaret oftast kyckling och ris eller köttfärssås och pasta. Idag när jag gjorde ordning kycklingen till min fasters mans 50 årsdag fick jag höra:
"Jag gillar inte kyckling! Bara om pappa gör den tänker jag äta kyckling." 
När jag skar upp kycklingen var dottern och smyg tog kyckling och åt...
Jaha?
 /Sofia

1 kommentar:

  1. Den där dottern pratar ganska mycket strunt ibland, men hon är go ändå! ;)

    SvaraRadera