29 januari 2014

Studier under våren

Nu har jag börjat läsa två universitetskurser på distans. 25% 7,5 hp Kost, Näring och Hälsa samt 25% 7,5 hp Medicinsk Baskurs: farmakologi (fortsättning på anatomi och fysiologi som jag redan läst).
Det känns kul att börja studera lite. Nog för att det är roligt att bara vara mamma men nu får man lite mer variation i vardagen, det gillar jag!

Jag har tidigare läst 15 hp Kost vid träning så det blir nog lite repetition på den ena kursen även om den även kommer att beröra kost och näring i ett bredare perspektiv. Farmakologi är väl egentligen inte mitt stora intresse. Jag använder ju själv sällan läkemedel. Men hur som helst kan det vara bra att ha kunskap om läkemedel och en bra kurs för mig att ha i bagaget.

Så nu kan det hända att bloggandet blir lite mer sparsamt men däremot kommer ni säkert att få ta del av en hel del intressanta kunskaper som jag får genom att läsa dessa kurser. På en föreläsning jag lyssnade på igår fick jag t.ex. veta att ca hälften av Sveriges befolkning är överviktiga. Oj! Tänkte jag. Nog för att jag vet att övervikt är ett av samhällets stora problem just nu. Men hälften! Det är många. Inte konstigt att hälsointresset är så stort.

Jag hoppas att vår blogg ska kunna inspirera till en hälsosam livsstil där man även om man tänker på vad man stoppar i sig kan få njuta av god mat. 
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar