26 januari 2014

Blåbär och hallonpaj

Igår åt vi en paj till efterrätt som har samma grund som denna. Men jag har använt mig av hallon och blåbär istället. Sedan brukar jag ha kokos och havregryn i min botten. Vill du ha pajen helt utan spår av gluten så använd glutenfria havregryn.

Ingredienser:

Botten:
100 gr smör
2 dl havregryn
1 dl kokos
0,5 dl socker (kan minskas lite om man vill)

Fyllning:
2 dl créme fraiche
0,5 dl socker
1 ägg
0,5 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
Frysta blåbär och hallon efter behag

Den sammanlagda volymen på fyllningen jag brukar ha är ca. 5 dl.

Gör så här:

Bottnen: Smält smöret, blanda sedan ned resten av ingredienserna till bottnen.
Fördela ut smeten i en pajform. Jag brukar ha vatten på handen och trycka ut den.

Fyllningen: Blanda ihop allt utom bären ordentligt och tillsätt sedan bären och rör om. Häll över bottnen.

Grädda i 175 grader i mitten på ugnen tills den stannat. (Ca. 30 min. beror lite på hur mycket vätska bären har.)

Tips: I somras testade jag med färska och skivade nektariner. Det var riktigt gott också.

/Sofia 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar