29 januari 2014

Kyckling och grönsakssoppa

Mums! Jag har precis ätit soppa till middag. Väldigt god soppa dessutom.
Igår när jag skulle sova började jag tänka matlagning istället och kom fram till receptet för dagens soppa.
Vi äter inte paprika så ofta så tack vare den blev det väldigt annorlunda smak mot den mat jag oftast lagar.
Och med tanke på paprika, ska man verkligen se till att köpa ekologisk paprika. Annars får man väldigt mycket kemikalier på köpet.

Nåja, till dagens recept, ca 4 portioner.

Ingredienser:

2 kycklingfiléer
Ekologiskt smör/ekologisk kokosolja
350 g Sötpotatis
150 g Ekologisk broccoli
125 g Ekologisk paprika
100 g Haricot verts
1/2 Ekologisk citron
1 tsk sambal oelek
Havssalt
Svartpeppar
Torkad Basilika
Färsk ekologisk timjan
ca 1 liter vatten
1 burk Ekologisk kokosmjölk

Gör så här:

Skär/klipp filéerna i små bitar.
Stek dem sedan i fettet.
Skala och skär sötpotatisen i bitar.
Dela broccolin i små buketter.
Salta och krydda kycklingen och tillsätt sedan kokande vatten och kokosmjölk, llåt koka upp.
Tillsätt sötpotatisen och broccolin.
Dela haricot verts och paprika i bitar och lägg dem i kastrullen efter 5 minuter.
Låt sedan allt koka 5 minuter till.


Den här soppan går snabbt att göra eftersom sötpotatis har så pass kort koktid. Perfekt när man har bråttom! Angående sötpotatis vill jag även säga att trots att den har väldigt söt och god smak så har den lägre GI än vanlig potatis. Den innehåller även mycket näring. Här kan du läsa mer om varför det är bra att äta sötpotatis.

Trevlig kväll!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar