30 september 2015

Fiskbiffar med palsternacka

Jag är lite förälskad i "biffar" just nu. Det är så enkelt och lätt att slänga ihop diverse saker som blir spännande och smarriga biffar. Också bra för den som vill äta mindre kött och mer grönt: blanda kött/kyckling/fisk med rotsaker/baljväxter/grönsaker och gör biffar! Idag testade jag alltså fiskbiffar och till det gjorde jag potatis- och morotsgratäng med örtsalt, vitpeppar, havregrädde och halloumi. Mums!

Ingredienser:
3/4 dl ekologiska glutenfria havregryn
1 msk potatismjöl
1 dl vatten
400 g vit fisk (hoki t.ex.)
1 ekologisk palsternacka
1 1/2 tsk himalayasalt
1 1/2 krm vitpeppar
Torkad dill och persilja
1/2 ekologisk citron
1 ekologiskt ägg
Lite fiberhusk (uppskattningsvis 1 tsk)
Ekologiskt smör

Gör så här:
Blanda gryn, mjöl och vatten. Låt svälla 10 min.
Under tiden finrivet du palsternackan och mixar fisken snabbt till färs.
Blanda ihop allt.
Använd en vanlig matsked. Ta upp smet. Rulla till en boll. Platta till i pannan med smör.
Stek på medelvärme på båda sidor. Eftervärm i ugnen på 150 grader tills allt är stekt.


Medan resten av familjen åt fick jag träna med fina vännen och så väntade maten i eftervärmen på ugnen tills jag kom hem. Perfekt!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar