10 september 2015

Falafel på blötlagda kikärtor

I helgen var jag på besök hos min bror i Uppsala. Han bor tillsammans med 4 andra ungdomar i ett hus. En av tjejerna åt egenlagad falafel en dag och jag blev riktigt sugen! Lärde mig även att äkta falafel görs på endast blötlagda kikärtor (inte kokta). Så det kände jag för att testa. Sagt och gjort! Idag blev det platta men goda falafels på tallriken. Med en smarrig sås som jag gjorde på känsla (därav ungefärligt recept). Receptet blir ca 20 st falafels.

Ingredienser: 
150 g okokta ekologiska kikärtor
1-2 stjälkar ekologisk stjälkselleri
2 msk ekologiska sesamfrön
2 msk maizena
1/2 msk torkad persilja
1 msk ekologisk olivolja
1 tsk spiskummin
1/2 tsk himalayasalt
1/2 tsk sambal oelek
Vatten
1/2 msk fiberhusk
Smör/olja

1/2-1 dl ekologisk (turkisk) yoghurt
1/2 ekologisk fetaost
1/2 ekologisk citron
1 ekologisk vitlöksklyfta
Ekologisk olivolja
Himalayasalt
Svartpeppar
Fetaostkryddblandning

Gör så här:
Blötlägg kikärtorna med salt över natten och fram till middagsdags. 
Mixa alla ingredienser till falafel utom vatten och fiberhusk. Tillsätt vatten för att få en jämn smet och mixa sedan i fiberhusken för att få en bra konsistens att jobba med.
Stek på medelvärme falafels av en stor matsked smet. Jag föredrar platta eftersom de är lättare att steka.

Under tiden gör du såsen genom att blanda ihop alla ingredienser. Fetaosten smulas, citron och vitlök pressas.


Vi åt detta tillsammans med ugnstillagade rotsaker och sallad. Riktigt smarrigt!

Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar