8 juni 2015

Cashewnötsbröd

Det har inte blivit mycket bloggande på sistone. Mycket annat som prioriterats. Här om dagen testade jag iallafall att göra ett bröd. Jag hittade det här receptet: http://www.matklubben.se/recept/glutenfritt_broed_med_cashewnoetter_och_dadlar_124636.html?
som jag sedvanligt inte kunde följa till punkt och pricka. Så här gjorde jag:

Ingredienser:
1 dl bovetemjöl
1 dl ekologiska glutenfria havregryn
1/2 dl mandelmjöl
1,5 dl havregurt
2 ekologiska ägg
1 tsk fiberhusk
(1 msk honung/agavesirap)
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk brödkryddor
1-2 tsk himalayasalt
1 msk ekologiska chiafrön
1 dl naturella cashewnötter
Upp till 7 torkade dadlar

Gör så här:
Sätt ugnen på 170 grader.
Mixa mjöl, gryn, gurt och ägg med stavmixer. 
Tillsätt resterande ingredienser förutom nötter och dadlar som du hackar och blandar i sedan.
Rör om med sked eller slickepott.
Klä/smörj en brödform och fyll med smeten. 
Fördela den jämnt.
Grädda mitt i ugnen i 35 min.
Låt svalna och vila några timmar i handduk innan du skär upp det.


Det gick snabbt att göra och smakade riktigt bra. Fint med nötterna och dadlarna när man skär upp det också. Men det var lite väl salt i min smak när jag hade 2 tsk. Även lite väl sött. Så nästa gång tar jag nog färre dadlar och mindre/skippar sötning i övrigt.

Kul med något nytt hur som helst!
Testar även i detta nu att torka rabarber i min frukttork. Spännande!
Återkommer med resultatet.

God natt!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar