13 januari 2015

Sötpotatis och kikärtsgryta

Denna maträtt såg inte så frestande ut kanske, men den gick hem hos våran numera kräsna dotter. Och den var snabblagad dessutom. (Beroende på vilken koktid det är på det som äts till såklart)
Vi valde ett snabbris denna gång då vi var riktigt hungriga allihopa. 


Jag använde mig av:

1 paprika eller två halvor av olika färg
Smör 
Ca. 400 gr kikärtor (inlagda)
Ca. 400 gr krossade tomater
2 små sötpotatisar
1 vitlöksklyfta
Curry och salt efter egen smak  
Ev. Vatten 

Jag gjorde såhär:

Jag började med att strimla paprikan och stekte på den i en kastrull med lite smör och salt. Sedan la jag paprikan i en ugnsfast form och satte ugnen på 175 grader när jag stoppade in paprikan. Jag lät paprikan vara i ugnen tills grytan var klar. (Paprikan blev då mjuk i konsistensen, anpassa tiden efter hur du vill ha den)

Sedan skar jag sötpotatisen i mindre bitar och stekte den i samma kastrull som paprikan hade stekts. Jag rev vitlöken över sötpotatisen och tillsatte en skvätt vatten. Sedan tillsatte jag kikärtorna (efter att de runnit av en stund) och tomaten. Krydda med salt och curry efter egen smak. Låt koka ihop 10-15 min eller tills sötpotatisen är i önskad konsistens. Tillsätt eventuellt lite vatten om så önskas. 

Servera med ris, hirs eller något annat gott.

Nu äntligen är jag igång igen med ny inspiration och energi. 
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar