15 december 2014

Glutenfria pepparkakor

Förra året la Sofia upp ett recept på glutenfria pepparkakor. Jag testade ett annat recept som jag tycker fungerade smidigt och bra så jag körde på samma recept i år igen. Receptet kommer från risenta men jag lägger upp det med mina små justeringar här.

Ingredienser:

150 g rumsvarmt ekologiskt smör
1 dl ekologiskt rårörsocker
0,5 dl ekologisk ljus sirap
15 g pepparkakskrydda (kanel, nejlika, ingefära och kardemumma i förhållande 2:1:1:1)
8 g bikarbonat
200 g ekologiskt rårismjöl
120 g ekologiskt bovetemjöl
35 g vatten

Gör så här:

Rör smör och socker poröst i matberedare.
Tillsätt sirap, kryddor och bikarbonat och rör en stund.
Blanda ner rismjölet och låt matberedaren gå i ca 5 min.
Tillsätt bovetemjölet och rör tills det precis är inarbetat i degen.
Till sist tillsätt vattnet och blanda snabbt i det i degen.
Rulla in degen i plastfolie och förvara i kylskåp över natten.
Knåda önskad degmängd och kavla ut med lite rårismjöl under.
Tryck ut valfria former och grädda på 175 grader i ca 8 min.





Idag var det extra roligt att baka pepparkakor eftersom jag hade både man, dotter, svåger och svägerska att umgås och baka tillsammans med. Julstämningen höjdes ytterligare av Carolas julskiva.

Någon dag framöver ska jag även testa dessa lussebullar, så till vida ingen bebis tittar ut innan dess.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar