12 mars 2015

Lyxkladdkaka och chokladchiapudding

Idag firade vi underbara Sofia på hennes dag! Jag stod för efterrätten. Det blev en lyxkladdkaka jag fick smaka förra veckan hos Antons kusin. En riktig höjdare! Till den serverades hallon, blåbär, banan, kokos och grädde. För den som äter raw eller av andra anledningar inte tycker kaka passar gjorde jag även lite chokladchiapudding. Fri från ägg, gluten, mjölk, tillsatt socker, nötter. Passar alla helt enkelt!

Lyxkladdkaka
Ingredienser:
100 g ekologiskt smör
1-1,5 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt rårörsocker
4 msk ekologisk kakao
1 krm ekologiskt vaniljpulver
Lite salt
2 ekologiska ägg

Riven ekologisk kokos

100 g ekologisk choklad med pepparmint (jag använde Änglamarks)
1 dl ekologisk grädde
En klick ekologiskt smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Smält smöret.
Blanda torrvarorna.
Tillsätt smör och ägg. Blanda ordentligt!
Smöra en form och använd kokos som ströbröd.
Fördela smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen 7-8 minuter. Kakan ska vara ordentligt kladdig eftersom den fortsätter att stanna lite när du tagit ut den.

Medan du gräddar kakan kan du göra glasyren.
Värm grädden med en klick smör i en kastrull så den börjar sjuda.
Bryt chokladen i bitar och rör ned i grädden sedan du tagit kastrullen från plattan.

Låt kakan och glasyren svalna. Bra sedan glasyren över kakan och ställ kakan kallt innan den serveras.

Chokladchiapudding (1-2 portioner)
Ingredienser:
2 msk ekologiska chiafrön
1 msk ekologisk kakao
1 msk riven ekologisk kokos
1 krm ekologiskt vaniljpulver
Lite salt
1,5 dl dryck (jag använde alpros coconut)
1/2 ekologisk banan

Gör så här:
Blanda alla torrvaror.
Tillsätt drycken och rör om.
Ställ kallt med lock/plast över.
Rör om igen efter ett tag. 
Låt stå t.ex. över natten.
Blanda i mosad banan innan servering.
Servera med kokos, nötter, frön, nötsmör, bär etc.

Choklad är ju farligt gott! 
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar