3 mars 2015

En annorlunda men näringsrik frukost

Eftersom jag oftast äter frukost tillsammans med min dotter blir det vanligtvis gröt eller gurt till frukost. Men imorse åt hon tillsammans med sin pappa medan jag fick ligga och dra mig en stund i sängen. Därmed kunde jag passa på att äta något annat till frukost.

Jag tog en näve blandade nötter och frön, groddat bovete, riven kokos, russin, granatäppelkärnor och sesammjölk. Det blev gott, mättande och näringsrikt! En härlig start på dagen, kort sagt.
Bovete blötläggs i 30 min innan det ska groddas. Groddningen tar ca 3 dygn. Man sköljer morgon och kväll.
Sesammjölk gör man enkelt genom att blötlägga sesamfrön över natten. Sedan mixar man dem tillsammans med lite vatten och tillsätter sedan mer vatten och mixar i ca 5 min. Man kan även smaksätta/söta mjölken om man vill. Eftersom sesamfrön innehåller mycket kalcium är det en perfekt "ersättare" till komjölk. Jag blötlade 1 dl sesamfrön och tillsatte då totalt 4 dl vatten samt ca 1 tsk agavesirap. 
Våga testa nya frukostar! 

Förresten har jag en ny vana. Jag börjar morgonen med ett glas citronvatten. Det känns fräscht, uppiggande och dessutom är det bra för att basa kroppen.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar