26 februari 2014

Spenat- och tomatlasagne

Här hemma gillar vi verkligen lasagne av olika slag.
Min egen favorit är en vegetarisk med spenat och tomat.
Den går att variera lite med fyllningen och det tycker jag är lite kul.
Så jag tänkte dela med mig av den idag.

Ingredienser:

200- 250 gr färsk spenat
500 gr krossade tomater
100 gr Fetaost
1-2 vitlöksklyftor 
Salt
Vitpeppar
Basilika
Olivolja till stekning

3 dl Havredryck (eller annan dryck, för att få helt utan gluten)
1 klick Philadelphia ost
1,5 msk maizena mjöl
lite salt

ca. 60 gr Halloumiost eller parmesanost

1 pkt Glutenfria lasagneplattor (Sempers har jag använt)

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.
Stek spenaten i oljan och tillsätt sedan krossade tomaterna och kryddor.
Dela vitlöksklyftan/klyftorna i 2-3 bitar och låt puttra med tomat och spenatblandningen i några minuter, smaka av med mer kryddor om det behövs.
Stäng av värmen på plattan men låt blandningen stå kvar på eftervärmen.
Blanda dryck och philaost i en kastrull och koka upp med lite salt, tillsätt sedan maizenan utspädd i lite vatten. Koka upp igen och ställ kastrullen på sidan. Riv osten.
Nu brukar jag ta bort vitlöksbitarna ur spenat och tomatblandningen.
Lägg ett lager lasagneplattor på botten och varva sedan med blandningen och smulad fetaost.
På sista lagret lasagneplattor häll över såsen och strö över riven ost.
Jag brukar ha 3 lager lasagneplattor med 2 lager fyllning.
Låt lasagnen gräddas ca. 40 min.

/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar