27 februari 2014

Avbrott i vardagen

Nyligen hemkommen från en kort visit i Finland. Vi åkte dit på tisdag morgon och hem denna morgon. I Finland hälsade vi på kära släktingar. Mycket härligt!
Även fast det blev mycket resa och lite "vara" så var det väldigt värt det!
Oj så skönt det är att komma ifrån vardagen och allt som bara rullar på ibland. Både för att se och vara med om något helt annat men även för att inse hur bra man har det hemma i vardagen. I tryggheten med alla rutiner.

Tack vare resan fick jag även några dygn utan internet, dator och telefon. Grymt befriande ändå.
Jag älskar att bara leva här och nu, med de som finns i närheten. Att inte behöva tänka på allt och alla jämt. Ibland tänker jag att man kanske ska göra sej av med dator, telefon och i-pad för gott. Men jag vet inte. De har ju sina fördelar också. Det är dock absolut ett måste för mig att fasta ifrån dem vissa perioder.

Och något jag brukar tänka, som lite på samma tema, är att det vore otroligt häftigt att få leva i ett litet, litet samhälle som är helt självförsörjande gällande allt. Mat, transport, uppvärmning m.m. Det går ju knappt ens att föreställa sig. Men tänk att det faktiskt har varit så en gång i tiden. Nu saknar man så mycket grundläggande kunskaper att man inte skulle överleva länge alls om "något" skulle hända samhället. Naturkatastrofer, krig eller annat. Vad skulle man göra utan elektricitet? Bensin? Mataffärer?

Man får väl tro och hoppas att den utveckling som samhället har gått igenom ändå har övervägande fördelar. Men ofta tvivlar jag på det. Och något svar lär jag väl knappast få.
Hur som helst tror jag att vi ska försöka se det positiva och lära oss utav både det som finns i nuet och det som en gång var.

Tack och bock!
Filosofiska Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar