3 februari 2014

Plock- och greppvänlig mat

Som skrivet i tidigare inlägg har vår dotter på snart 10 månader bestämt sej för att det enda som gäller är att äta själv. Precis när man kommit in i detta med att mixa till puréer och frysa in som isbitar o.s.v. Jag hade precis gjort flera laddningar som bara ligger och "skräpar" i frysen nu. Nåja. De kommer säkert till användning på ett eller annat sätt. Hur som helst gick hela förra veckan åt till att komma på bra mat som är lämplig för henne att äta. Lagom mjukt, litet, lätt att plocka upp o.s.v. Och efter en veckas prövande och tänkade har vi kommit fram till en del iallafall.

Tips på bra plockmat:
ärtor, majs(skalade för att undvika att de kommer ut hela), avocado, sötpotatis, morot, pasta (vi väljer glutenfri), broccoli, potatis, gurka, havregrynsgröt som är klibbig, majskrokar, riskakor, nöt- och fruktbollar, frukt.

Några grejer jag inte testat än men tror kommer att fungera bra:
ris, linser, kidneybönor (andra bönor går säkert också men jag tänker börja med dessa)

Jag har även testat att laga vegetariska bebisbiffar (eget recept) och kokosplättar (recept från ica).
Båda gick hem! Ska testa göra rödbetsbiffar och kanske några andra varianter också framöver. Men det är verkligen suveränt med biffar. Lagom håda och greppvänliga. Dessutom får man i dem ägget – som är så närings- och proteinrikt.

De vegetariska bebisbiffarna blev riktigt goda! Trots avsaknad av salt och kryddor skulle jag gärna tillaga dem till mig själv faktiskt. Här är receptet:

Ingredienser:

2 små ekologiska morötter
1/2 sötpotatis
2 ekologiska äggulor/ägg
1 msk ekologiskt kokosmjöl
4 iskuber mixade ekologiska röda linser
ekologisk kokosolja

Gör så här:

Vispa upp ägg. Tillsätt mjölet.
Skala och finriv morot och sötpotatis.
Blanda i rotsaker och röda linser till ägget och rör om ordentligt.
Stek små biffar i kokosolja på svag-medelvärme (de ska inte bli brända, bara få lite lite färg).



Receptet på kokosplättarna är detta:

Ingredienser:

2,5 dl ekologiskt rårismjöl
3 ekologiska ägg
1 burk ekologisk kokosmjölk
(1 tsk salt i orginalreceptet, och som jag tillsätter när jag gör plättar/våfflor till mig och min man)

Gör så här:

Vispa upp äggen. Tillsätt övriga ingedienser och rör ihop ordentligt.
Låt vila i 15 minuter.
Stek plättarna i en plättlagg med kokosolja/grädda i våffeljärn.

Det här var gårdagens middag:

Hon fick i sej nästan allt + ett gäng till med ärtor som precis blivit hennes favorit. Hon verkar föredra gröna saker. Ärtorna, avocado och broccoli försvann först och sedan fick man inspirera henne att även äta lite av det andra. (Jag delade vissa saker i ännu mindre bitar än på bilden)

Om du har tips på bra plockmat får du gärna skriva en kommentar!

Sannah

2 kommentarer:

  1. Pannkaka kan hon nog tycka är gott, beror dock på om hon har några tänder än, kan bli svårt annars, men ugns pannkaka kanske är lättare då, då kan man ju ha potatis och morötter i. Anneli

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Hon har bara 2 tänder nere än så länge. Så har lite begränsad bitförmåga men snart dyker det nog upp tänder uppe också.
    Sannah

    SvaraRadera