14 april 2016

Vegan muffins

ÖMed två systrar som äter veganskt har intresset för att utforska vegansk bakning och matlagning ökat. Nu skulle jag dessutom baka "special-fika" till efs distriktskonferens - och då passar veganskt (utan ägg och mejeriprodukter) väldigt bra som utgångspunkt samt utan gluten, nötter och liten mängd socker så har de flesta överkänsligheterna undvikits. Jag har bakat glödhoppor enligt receptet på bloggen, men med sojayogurt. Och så slängde jag ihop muffins med choklad/blåbär.

Ingredienser:

75 g ekologisk kokosolja
1 dl ekologiskt kikärtsspad
1 msk ekologiskt rörsocker + 1/2-1 ekologisk banan eller 2,5 msk ekologiskt rörsocker
3 msk ekologisk kakao och en gnutta salt eller 1 dl blåbär och 1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1,5 dl ekologiskt rårismjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 dl ekologisk sojayoghurt
1 dl ekologisk risdryck

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.
Smält kokosolja på låg temperatur.
Vispa kikärtsspad och socker till ett hårt skum.
(Mosa bananen.)
Blanda ihop alla torrvaror.
Blanda ner de "blöta" ingredienserna i torrvarorna.
Avslutningsvis vänd ned kikärts-skummet (och blåbär).
Fördela i muffinsformar.
Grädda i ca 20 min mitt i ugnen.
Låt svalna på galler.


Nu doftar det gott här hemma!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar