12 oktober 2014

Rostbiff

Rostbiff hör till något som jag gärna gör och den kan ätas både varm, kall eller ljummen.
Jag tycker att det är smidigt då det sköter sig själv i ugnen.
Den passar också till väldigt mycket och det går att variera sig med tillbehören
Jag har förmånen att ha få ha lite älg i frysen, då min svärfar jagar, så igår var rostbiffen på älgkött. Annars fungerar bitar som rostbiff och fransyska av nötkött lika bra.

Gör så här:

Ta fram fryst kött dagen innan och låt tina i kylskåpet.

Sätt ugnen på 125-150 grader.
Lägg köttet i en passande ugnsform, formen skall helst inte vara för stor.
Salta och peppra runt köttet och stick in en termometer i den tjockaste delen.
Sätt in köttet i nedre delen av ugnen.
Tiden för tillagningen beror på temperatur och storlek på köttbiten.
(Räkna med att börja ca. 2½ -3 h innan maten skall serveras)
Jag brukar ta ut köttet vid 60-65 grader.
Sedan slår jag in köttet i aluminiumfolie och låter det vila tills det är dags att skära upp.
Helst ska det få stå och vila minst 15 minuter för att behålla saftigheten bättre.
Skär upp i önskad tjocklek på skivorna.

Skyn som blir över brukar jag smaka av, reda med maizena och göra sås på.
En klick crème fraiche i såsen brukar bli gott, tycker jag.


Det har varit väldigt mycket en period här hemma, så bloggandet har inte kunnats prioriteras. Men nu hoppas jag på att kunna börja blogga lite mer igen. Jag har en hel del inlägg planerade. 

Ett litet tips om du bor här i Ö-vik: Grön gåva inne i stan har börjat sälja bröd från glutenfria bageriet friends of adam. Deras bakbok brukar jag tipsa om lite nu och då.

/Sofia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar