22 november 2014

Histaminkänslighet

För andra gången i mitt liv reagerade min kropp mot histamin, med så kallade nässelutslag. Det blir röd, lite upphöjd och kliande hud. För mig har det börjat på områden där huden blir varm och har ett tryck på sig och sedan sprider det sig vidare. Som exempel vid muddar och byxkanter m.m kan det börja.
Första gången var för 1,5 år sedan och den gången höll det i sig ett antal veckor innan jag fick ordning på det. Denna gång tog det 1 vecka. 

Det finns lite att tänka på när man har eller får en överkänslighet mot histamin.
En hel del går att göra genom att undvika viss mat. Det är inte alla som reagerar med utslag. Huvudvärk/migrän och problem med magen är ett par andra symtom som man kan få.
För vissa är det bara tillfälligt medan andra kan ha problem en längre tid. 
Det är sällan som det hittas någon allvarlig bakomliggande orsak till problemen. 

Det är olika hur känslig man är och detta har hjälpt mig.
Jag hittade Daosin (från RevivaBio), ett enzym som hjälper till att bryta ned histaminet i kroppen. Min käre far (Magnus Näslund på Anatoma Rehab) brukar ta hem dessa för försäljning. 
Daosin hjälpte allt eftersom och efter ett tag kunde jag också minska mängden kapslar som jag åt och sen förra sommaren hade jag inte ätit dessa enzymer alls.
Men kroppen protesterade för några veckor sedan och nu är det egentligen som vanligt igen. Men jag tänker lite mer på när jag kan behöva ta någon extra enzym.


Exempel på födoämnen som frisätter eller innehåller högre histamin är:

Tomater
Skaldjur
Konserverad mat som tonfisk och makrill 
Rödvin/Alkohol
Ost (speciellt hårt lagrad)
Spenat
Röda färgämnen/Mat som är röd (jordgubbar, röd paprika m.m.)
Soja
Lagrade köttprodukter som korv
Choklad
Vissa frukter

Många gånger kan det vara kombinationerna av de olika födoämnena som ger en reaktion. Det är inte säkert att man reagerar på en tomatsås men om det också är spenat i den, kan det bli en reaktion. Man kan också vara mer känslig för histamin om man har astma eller allergi av något slag.

För min del tror jag att det berodde på att min kropp var svag av stress och att det blev en kombination av mat och röda färgämnen som gjorde att kroppen sa ifrån. Jag vet att jag hade ätit på restaurang där det var en hel del soja i maten som exempel.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar