4 september 2014

Veggibollar

Idag testade jag att göra veggibollar. Receptet som jag hittade i Friskispressen 5-2014 kommer ursprungligen från kokboken Veckans favoriter. Jag gjorde även några små justeringar, som vanligt.
Det höga innehållet av persilja bidrar till att göra dom lite extra bra för gravida kvinnor. Mycket c-vitamin, kalcium, järn och folsyra. Vi åt potatis- och morotsmos till, med morötter från det egna landet. Jag hade köpta potatisar som behöver ätas upp innan jag även får ta dom från vår lilla odlingsplats. Receptet räcker till 3-4 personer.

Ingredienser:

2 ekologiska ägg
1 dl ekologiska havregryn
2 dl ekologiskt mandelmjöl
2 dl riven ekologisk halloumi
1 dl hackad färsk persilja
max 0,5 tsk havssalt
0,5 tsk ekologisk svartpeppar
ekologiskt smör

Gör så här:

Vispa upp äggen för hand. Låt havregrynen ligga och svälla medan du river osten och hackar persiljan. Blanda allt, utom smör, och rulla bollar. Stek i smör på medelvärme.


De blev riktigt goda tycker jag men man skulle kunna tillsätta lite olivolja i dem också för att de ska bli ännu saftigare och smakrika.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar