30 september 2014

Hur bra som helst

För er som följer oss på facebook skrev jag för en dryg vecka sedan om att jag hittat en ny blogg. Det är en tjej i min ålder som delar med sig av gluten-, mjölk-, och sockerfria recept på hurbrasomhelst.se. Och jaa, personligen måste jag bara säga att bloggen är precis hur bra som helst.

Jag har den senaste veckan inte haft tid att hitta på egna recept men har däremot haft fullt upp med att testa recept från ovanstående blogg. Här kommer 5 tips på recept jag testat (några finns på bloggen och några hittade jag i hemköps tidning hemlagat så de recepten delar jag här):

Goda frallor med nyponskalsmjöl. Dock lite för stark nyponsmak i min smak så jag kommer nog byta ut hälften av nyponskalsmjölet mot annat mjöl framöver. Annars kul med en annan smak på bröd.

Ingredienser:

1 dl nyponskalsmjöl
1 dl quinoa- och/eller bovetemjöl
1 krm salt
2 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
1/2 krm kanel
3 ägg
1 dl valfri mjölk
1 tsk honung
2 msk olivolja
solroskärnor

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt resterande (ej solroskärnor) ingredienser.
Låt stå i 5 min.
Fukta händerna i kallt vatten och forma 5-6 runda frallor som läggs på plåt med bakplåtspapper.
Garnera med solroskärnor.
Grädda mitt i ugnen 25-30 min.

Blåbärsbröd med zucchini. Saftigt, gott och enkelt!

Chiapudding. Spännande, ny sorts frukost. Kul avbrott mot "det vanliga".

Kokosgröt med hirs. Kul alternativ gröt med helt egen karaktär. Härligt tuggmotstånd! Receptet är 1 portion.

Ingredienser:

1 dl hirsflingor
2 dl vatten
1/2 dl riven kokos
1/2 krm äkta vaniljpulver
1/2 krm salt

Gör så här:

Blanda alla ingredienser i en kastrull.
Koka upp och låt koka under omrörning till en fin gröt.
Servera med blåbär och risdryck.

Sesamkakor. Spännande att baka utan nästan något mjöl alls! Dock behövde de vara längre i ugnen än det står för att bli klara, iallafall i min ugn.

Så, jaa, nu har ni lite tips! Och ni hittar säkert egna favoriter. Det finns riktigt många fina recept!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar