12 augusti 2014

Rykande färska blåbärsmuffins

I lördags fick jag möjligheten att ha en dag för mig själv. Det händer inte ofta men åh så skönt det var!
Vid klockan tio fick jag skjuts av man och dotter till skogen vid Bergsjön. Jag hade aldrig varit där tidigare vilket kändes lite spännande. Med mig hade jag en cykel för att ta mig hem, lite fika och två burkar för ifall jag skulle hitta några blåbär. Min uppfattning är att blåbären generellt är väldigt små i år och dessutom inte finns i någon större mängd. Men oj vad det fanns blåbär! Stora, härligt goda blåbär.
Jag plockade och plockade i två timmar innan jag tog mig till sjön för att ta ett dopp, fika och ta det lite lugnt. Njuta av tystnaden och ensamheten. På väg tillbaka plockar jag bär i en timme till, träffar på en orm och äter mig less på blåbär. Cykelturen hem var i rätt tid med stora mörka moln i ryggen.


Idag tog jag med mig en god vän och en kär syster till samma ställe för att plocka mer bär. Mycket trevligt! Tiden flög iväg. Men vad gör det när man har härlig gemenskap och får baka blåbärsmuffins på kvällen?

Ingredienser:

100 g ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
3/4 dl ekologiskt rårörsocker
1 dl ekologiskt rårismjöl
1 dl ekologiskt bovetemjöl
1/2 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt kokosmjöl
1 tsk fiber husk
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
blåbär, ca 1 1/2 dl
1 dl ekologisk risdryck eller annan dryck

Gör så här:

Smält smör och blanda i risdrycken.
Vispa ägg och socker.
Blanda torrvaror.
Rör försiktigt ihop alla ingredienser.
Fördela i muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.


Dom är så färska att jag inte ens har hunnit smaka dom. 
Om de inte smakar bra ser de ju fina ut iallafall!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar