9 augusti 2014

Havtornsmoothie, två varianter

Detta blir visst mitt 101:a blogginlägg. Kanske borde fira det på nåt sätt? Får fundera på det.

Hur som helst tänkte jag ge förslag på smoothies med havtorn i. Förra året hade jag möjlighet att plocka havtorn och nu är det strax slut i frysen. Förhoppningsvis får jag möjligheten att plocka lite snart igen!

Den ena varianten är i stort sett kopierad från senaste numret av Kurera medan den andra är helt min egen variant.

Ingredienser:

1 ekologisk apelsin
1 nektarin
1 dl frysta havtornsbär
1 msk nyponskalsmjöl
1 dl kokosvatten med persika och mangosmak
vatten

Gör så här:

Skala apelsinen och lägg klyftorna i mixern.
Skär nektarinen i 8 klyftor och lägg även dessa i mixern.
Tillsätt resterande ingredienser och mixa.
Tillsätt mängd vatten efter önskad konsistens.

Ingredienser:

1/2 honungsmelon
1 ekologisk banan
1 dl frysta havtornsbär
1 msk nyponskalsmjöl
1-2 dl vatten

Gör så här:

Skär melonen i klyftor och skär sedan jack i klyftorna. Skär loss bitarna som blir och lägg i mixer.
Dela bananen i några bitar och lägg i mixern.
Tillsätt övriga ingredienser och mixa.
Vatten efter önskad konsistens.

Båda recepten räcker till 2 stora glas.
Fin färg och god smak på de båda.
Njut!!
Sannah

2 kommentarer:

  1. Havtorn skulle jag vilja plocka någon gång! Vart hittade du det? :) /syrran Becka

    SvaraRadera
  2. Oj! Hade missat att svara på detta, men har för mej att du frågade en gång när vi träffades. Hur som helst har jag fått plocka det hos Antons farbrors familj som har buskar på sin gård.
    Sannah

    SvaraRadera