27 augusti 2014

Grundfys

Vi har ju skrivit tidigare att vi ska skriva om träning. Det har dock inte blivit så mycket av det. Jag vet inte riktigt varför. Hur som helst så handlar dagens inlägg om Friskis och Svettis pass grundfys. Idag erbjöd de ett lunchpass, vilket jag tycker är perfekt med tanke på hur trött jag är på kvällarna. Jag cyklade dit och hem, vilket innebar ännu mer träning men framför allt frisk och skön luft! Eller jaa, jag vet inte hur frisk den är med tanke på all trafik efter vägarna... Nåja.

Grundfys är ett pass som passar alla - oavsett träningsbakgrund och konditions-/styrkenivå. Det är det som är så bra, tycker jag. Dessutom bygger passet på grundläggande övningar som alla behöver träna. Har man gjort övningarna tusen gånger så kan man köra snabbare/tyngre eller tänka ännu mer på tekniken. Det finns alltså egentligen ingen anledning till att undvika detta pass! Du som tränar på friskis och ännu inte har testat det, gör det! Och du som inte tränar eller tränar någon annan stans - här har du ett riktigt bra pass - värt att testa!

Passet innehåller givetvis en uppvärmning och bygger sedan på 7 grundläggande övningar: knäböj, mage (övningar varierar lite), marklyft, rodd, utfall åt sidan, triceps och step up på bräda. Alla övningar går att göra med stor variation och svårighetsgrad. Övningarna körs i 3 set och passet avslutas sedan med 1-2 avslutningsrundor där man kör 40 sek/övning - gärnet! Nedvarv och stretch brukar också ingå.

Du som inte har möjlighet att ta dig till Friskis och Svettis - de flesta övningarna går även att köra hemma. De kräver inte stor plats och lite redskap. Du går dock miste om den härliga träningsgemenskapen. Men det är ju bättre än inget!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar