1 augusti 2014

Rödvinbärsgelé

En klick gelé som tillbehör till en köttgryta eller liknande kan vara gott tycker jag. Idag blev det några burkar. Fick lov att passa på innan bären mognat för mycket. En perfekt liten grej att ge bort också som present.

Jag använde mig av detta recept:

1 liter röda vinbär (lite omogna)
1 dl vatten
7-9 dl socker per liter avrunnen saft

Gör så här:
Skölj bären och rensa bara grovt.
Koka upp bären med vattnet.
Låt koka ca. 5 min
Sila och låt rinna 20-30 min.
Krama ur lite extra av den sista saften, den är rikligare med pektin.
Koka upp vatten och fyll glasburkar med det heta vattnet och låt stå i några minuter.
t upp saften och anpassa sockermängden därefter.
Koka/värm upp saften tills sockret smält.
Häll sedan gelén i glasburkarna ända upp till kanten.
Skruva på locket och låt svalna.

Jag förvarar mina burkar i kylskåpet och använder därav den mindre mängden socker.
Jag har också fryst ned gelén något år och då går det att minska sockret ännu mer.
Förvaras de i en matkällare behövs eventuellt lite mer socker beroende på hur länge de skall stå. Skall det ätas snart går det också bra att minska på sockermängden.
Pektin brukar vara något att tillsätta om bären är mogna. Men jag chansar och hoppas på de mindre mogna bären.

 Eftersom att jag inte har tillsatt något pektin så återstår det nu att se hur fast gelén blir.
/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar