17 maj 2014

Miniburgare

Åh vilken härlig dag! Jag blir så glad av sol och varmare väder. Kanske skulle man bo längre söderut ändå? Fast då kanske man skulle lessna, vem vet? Hur som helst har vi både promenerat och cyklat ute idag. Skönt!

Dagens middag blev miniburgare med rotsaker i ugnen. Riktigt gott! Egentligen var jag grillsugen, men i brist på grill blev det att steka hamburgare istället. Det ser ju ut att bli strålande sol imorn också så då kanske vi hinner med en grillning också.

Jag använde mig av ett "standard-färs-recept" ifrån vår kokbok. Det blev 14 st miniburgare.

Ingredienser:

500 g naturbetesnötfärs
3/4 dl ekologiska havregryn
1 msk ekologiskt potatismjöl
1,5 dl vatten
1,5 tsk salt
1 ekologiskt ägg
1,5 krm svart och/eller vitpeppar

Gör så här:

Blanda gryn, mjöl och vatten.
Låt stå i minst 10 min.
Blanda i salt och färs.
Tillsätt sedan ägg och peppar.
Stek små biffar på medelvärme i lite ekologiskt smör.
Stek på båda sidor, men inte för länge så att de blir töra.

Som bröd använde vi dessa. Vi hade tyvärr ingen sallad hemma utan vi fyllde burgarna med mild getost, eko ketchup, senap, gurka, tomat, paprika, avocado och sambal oelek. Mumsiga och söta!
Rotsakerna vi använde var potatis, morot, kålrot och sötpotatis.
2 miniburgare/person bör räcka då brödet och rotsakerna mättar väldigt bra.

Njut av solen!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar