3 maj 2014

Lammfärsbiffar med tillbehör

En kväll som denna är jag glad att jag inte är vegetarian. Biffarna blev otroligt goda! För den delen ska man ju inte överäta sig på kött, men en lagom mängd är bra på många sätt. Framförallt eftersom du får i dig alla essentiella aminosyror genom ett och samma livsmedel och att du får i dig hemjärn och vitamin B12, vilket är svårt om man är vegetarian.

Hur som helst, jag googlade runt lite och hörde med min svärmor som brukar göra lammfärsbiffar ibland och kom fram till ett recept som alltså blev väldigt lyckat, i min smak. Förutom biffarna åt vi kalla grönsaker, herricotsverts, sötpotatis, rödbetor och quinoa. God kombination!

Ingredienser:

400-500 g ekologisk lammfärs
1 ekologiskt ägg
1-2 msk ekologiskt potatismjöl
100 g ekologisk fetaost
1 tsk havssalt
ca 1 krm vitpeppar
1 tsk sambal oelek
1/2 tsk torkad ekologisk oregano
1/2 tsk torkad rosmarin
1/2 tsk torkad timjan

Gör så här:

Blanda allt väl, smula ned fetaosten.
Blöt händerna i kallt vatten
Gör biffar efter eget tycke och smak, ca 10-12 st.
Stek på medelvärme i smör på båda sidor.
Låt de gärna eftergräddas lite i ugnen (175 grader) för att inte bränna dem i stekpannan,
hur länge beror på hur länge du stekt dem.

Godare än så här blir det inte för min del.
Ha en fin fortsatt helg!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar