26 januari 2015

Fröknäcke, nu ännu bättre!

För länge sen la jag upp ett inlägg med recept på fröknäcke. Det är något som nästan alltid finns hemma hos oss. Detta innebär att jag numer har ett lite bättre, finslipat recept att bjuda på nu. Gårdagens sats blev supergoda! Spröda med god smak.

Ingredienser:
1 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt bovetemjöl
1/2 dl havremjöl (OBS! Helt glutenfritt om knäcket ska vara ätbart för de med celiaki)
1 dl ekologiska pumpafrön
1 dl ekologiska sesamfrön
1/2 dl ekologiska solrosfrön
1/2 dl ekologisk kokosolja
1,5 dl hett vatten
Flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 110 grader. 
Blanda alla torrvaror. 
Tillsätt kokosolja.
Tillsätt vatten, blanda ordentligt tills det är en klump.
Klicka ut på bakplåtspapper.
Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och tryck med händerna ut degen så att den fördelas tunt på hela pappret. 
Ta bort det övre bakplåtspapperet. Strö flingsalt på.
Skär i bitar. Jag brukar göra 4*6 bitar.
Lägg på plåt och grädda mitt i ugnen i 1 h. Låt vara kvar i eftervärmen.
Kom ihåg att lufta ugnen ca 1 gång/ kvart.

Gott att äta som det är, med diverse pålägg, till ostbrickan eller till maten.
Sannah

21 januari 2015

Smoothietips

Ett litet tips är att blanda i en avokado i din smoothie. Det blir lite extra mättande också.
Avokadon är näringsrik och innehåller bra fett och mycket antioxidanter. 

Ett annat tips är att blanda i några matskedar mandelmjöl.
Mandeln är rik på både fett,  protein och innehåller bra vitaminer och mineraler.
Mandeln hjälper också till att sänka GI-värdet i maten. 

Dottern som älskade avokado som liten har nu fått för sig att avokadon inte är god. Men att det fanns i våran smoothie igår märkte hon inget av.
/Sofia

14 januari 2015

Muffins med vit choklad och röda vinbär

Lyckades få tid och ork att göra en ny variant av muffins, men hjälp av dottern och med sonen i bärsjalen. Allt går om man vill!


Ingredienser:
75 g ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
0,75 dl ekologiskt kokossocker
1 dl ekologisk risdryck
1 dl frusna röda vinbär
80 g vit ekologisk choklad (jag använde den mjölkfria på bilden)
1 dl ekologiskt rårismjöl
2 dl ekologiskt mandelmjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk ekologiskt vaniljpulver


Gör så här:
Smält smör.
Vispa ägg och socker.
Hacka chokladen.
Blanda torrvarorna.
Rör ihop allt.
Fördela i muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen i 180 grader, ca 20 min.


Fin kombination med syrliga bär och härlig vit choklad!
Sannah


13 januari 2015

Sötpotatis och kikärtsgryta

Denna maträtt såg inte så frestande ut kanske, men den gick hem hos våran numera kräsna dotter. Och den var snabblagad dessutom. (Beroende på vilken koktid det är på det som äts till såklart)
Vi valde ett snabbris denna gång då vi var riktigt hungriga allihopa. 


Jag använde mig av:

1 paprika eller två halvor av olika färg
Smör 
Ca. 400 gr kikärtor (inlagda)
Ca. 400 gr krossade tomater
2 små sötpotatisar
1 vitlöksklyfta
Curry och salt efter egen smak  
Ev. Vatten 

Jag gjorde såhär:

Jag började med att strimla paprikan och stekte på den i en kastrull med lite smör och salt. Sedan la jag paprikan i en ugnsfast form och satte ugnen på 175 grader när jag stoppade in paprikan. Jag lät paprikan vara i ugnen tills grytan var klar. (Paprikan blev då mjuk i konsistensen, anpassa tiden efter hur du vill ha den)

Sedan skar jag sötpotatisen i mindre bitar och stekte den i samma kastrull som paprikan hade stekts. Jag rev vitlöken över sötpotatisen och tillsatte en skvätt vatten. Sedan tillsatte jag kikärtorna (efter att de runnit av en stund) och tomaten. Krydda med salt och curry efter egen smak. Låt koka ihop 10-15 min eller tills sötpotatisen är i önskad konsistens. Tillsätt eventuellt lite vatten om så önskas. 

Servera med ris, hirs eller något annat gott.

Nu äntligen är jag igång igen med ny inspiration och energi. 
/Sofia

15 december 2014

Glutenfria pepparkakor

Förra året la Sofia upp ett recept på glutenfria pepparkakor. Jag testade ett annat recept som jag tycker fungerade smidigt och bra så jag körde på samma recept i år igen. Receptet kommer från risenta men jag lägger upp det med mina små justeringar här.

Ingredienser:

150 g rumsvarmt ekologiskt smör
1 dl ekologiskt rårörsocker
0,5 dl ekologisk ljus sirap
15 g pepparkakskrydda (kanel, nejlika, ingefära och kardemumma i förhållande 2:1:1:1)
8 g bikarbonat
200 g ekologiskt rårismjöl
120 g ekologiskt bovetemjöl
35 g vatten

Gör så här:

Rör smör och socker poröst i matberedare.
Tillsätt sirap, kryddor och bikarbonat och rör en stund.
Blanda ner rismjölet och låt matberedaren gå i ca 5 min.
Tillsätt bovetemjölet och rör tills det precis är inarbetat i degen.
Till sist tillsätt vattnet och blanda snabbt i det i degen.
Rulla in degen i plastfolie och förvara i kylskåp över natten.
Knåda önskad degmängd och kavla ut med lite rårismjöl under.
Tryck ut valfria former och grädda på 175 grader i ca 8 min.





Idag var det extra roligt att baka pepparkakor eftersom jag hade både man, dotter, svåger och svägerska att umgås och baka tillsammans med. Julstämningen höjdes ytterligare av Carolas julskiva.

Någon dag framöver ska jag även testa dessa lussebullar, så till vida ingen bebis tittar ut innan dess.
Sannah

11 december 2014

Saffransskorpor

Jag kunde inte låta bli att testa att göra en glutenfri variant av saffransskorpor.


Ingredienser: 

100 g smör
1 g saffran 
0,75 dl socker
2 ägg
5 dl mjöl
(2 dl majs, 3 dl ris)
1,5 tsk bakpulver
(2 dl mandel)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Mortla saffranet tillsammans med en del av sockret och smält ned det tillsammans med smöret. Häll över smöret i en bunke och blanda med äggen. Om du vill ha mandel i så hacka den i önskad storlek (personligen vill jag inte ha alltför stora bitar i). Blanda de torra ingredienserna ordentligt (och resten av sockret) i en egen bunke och häll det sedan i äggblandningen. Blanda till en deg och fördela på en plåt till 3 platta längder. 
Grädda i mitten av ugnen ca. 25 minuter.
Ta ut plåten, sänk värmen till 125 grader och skär längderna i ca. 1 - 1,5 cm breda skivor. Fördela ut dem på plåten och grädda i ca. 10 min. Stäng av ugnen och låt skorporna torka i eftervärmen.


Hoppas det skall smaka! 
/Sofia




2 december 2014

Pepparkaksmuffins

När jag städade ut vår gamla lägenhet och lyssnade på radion fick jag höra talas om #sockersuger. Genom att söka på internet hittar ni säkert en hel del om det. Hur som helst går det ut på att man utesluter åtminstone allt raffinerat socker under en månads tid. Jag är ju ingen storkonsument av raffinerat socker men blev sugen på att testa detta eftersom man då får upp ögonen för vart det där sockret finns och hur mycket man egentligen får i sig. Så jag kör på detta 15/11-15/12. Perfekt sådär innan jul när det oftast blir lite extra socker ändå.

Jag har därmed försökt utesluta allt tillsatt socker, men några gånger använt mig av björksocker eller kokossocker. Så blev det ikväll när det var dags för styrelsemöte hemma hos mig. Jag testade dessa saffranssnurror från hurbrasomhelst. Oj så goda! Jag älskar verkligen saffran så nu ska jag passa på att baka lite saffransgrejer framöver. Dessa snurror är helt utan ägg, gluten och mejeriprodukter. Väldigt vänliga att bjuda på alltså. Nästa gång jag bakar dem ska jag nog slänga i lite russin också. Saffran och russin hör ju ihop på nåt sätt.

Pepparkaksmuffins blev det också. Perfekt när de går snabbt att göra men man ändå får den där pepparkakssmaken.

Ingredienser:

75 g ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
0,5-0,75 dl ekologiskt kokossocker
1 dl ekologiskt rårismjöl
2 dl ekologiskt mandelmjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 tsk ekologisk malen kanel
1 tsk malen nejlika
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malen ingefära
0,5 dl ekologisk risdryck

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smör.
Vispa ägg och socker.
Blanda alla torrvaror.
Rör ihop allt försiktigt men väl.
Fördela i 6-8 stora muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen ca 12 min.


Mysigt med advent! Dottern som älskar ljus är väldigt glad hon med.
Spännande tider också. 3 veckor till beräknat förlossningsdatum. Jag har ju gissat på 26/12 men ett tag nu har det känts som att det blir tidigare. Idag träffade jag dock min mormor som sa att det inte blir innan jul. Ja, den som lever får se, som man brukar säga.
Sannah