26 januari 2015

Taco-linsgratäng

I senaste numret av tidningen mer smak fanns ett recept på en vegetarisk tacogratäng baserad på röda linser. Jag tycker röda linser är så bra och lätta att använda när man lagar vegetariskt men har haft lite svårt att veta vilka kryddor som passar bra. När jag såg det receptet tänkte jag genast att det säkert skulle smaka väldigt gott. Men jag kan ju aldrig testa ett recept rakt upp och ner utan att ändra saker. Så här kommer min variant, som blev väldigt god. Kommer absolut att hamna på matbordet flera gånger framöver!
Ingredienser:
ekologiskt smör och olivolja
1 stjälk ekologisk stjälkselleri
2 dl ekologiska majs
tacokrydda, enligt recept som finns på bloggen
390 g ekologiska krossade tomater
2 dl vatten
2 dl ekologiska röda linser
1/2 tsk himalayasalt
1 dl ekologisk cremé fraische 
100 g ekologisk halloumi
4 glutenfria tortillabröd (jag använde ICAs)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skär sellerin i små bitar. Stek tillsammans med majs i smör och tacokrydda någon minut.
Tillsätt vatten, krossade tomater, linser och salt. Koka upp och låt småputtra i 5-10 min beroende på önskad konsistens på linserna. Blanda ner cremé fraischen och ställ såsen från plattan.
Riv halloumin och smöra en form.
Lägg ett bröd i botten och varva sedan sås och bröd.
Avsluta med ett lager sås som toppas med riven halloumi.
Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 25 min.
Det är så skönt när maten gör klar sej själv i ugnen så man hinner göra lite sallad och annat under tiden. 
Sannah 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar