26 februari 2016

Nyponbröd med morot

Här i veckan fick jag lust att slänga ihop ett nytt frall-recept och det blev faktiskt så lyckat att jag kan lägga upp det utan några justeringar och flera testomgångar. Perfekt!

Ingredienser: 
1/2 dl nyponskalsmjöl
2 dl ekologiskt quinoamjöl
1 dl ekologiskt bovetemjöl
1/2 tsk himalayasalt
1/2 tsk ekologisk kanel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk fiberhusk
1 msk ekologiska linfrön
100 g finriven ekologisk morot
2 msk ekologisk olivolja
1/2 msk agavesirap
3 ekologiska ägg
1,5 dl ekologisk risdryck (eller annan dryck)

ekologiska solrosfrön

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt resten och blanda ordentligt.
Låt dra i 5-10 min.
Fukta händerna med kallt vatten med jämna mellanrum medan du tar en stor matsked smet och formar bollar av.
Lägg bollarna på en klädd plåt och tryck till. Garnera med solrosfrön.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 min.

Här blir det fredagsmys med Skavlan tror jag.
Trevlig helg!
Sannah


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar