18 april 2015

Hirsbollar

Jag blev inget större fans av hirs när det fanns flera små stenar i maten första gången jag tillagade det. Därför har det inte blivit flera försök förrän nu. Hirs- och kokosgröt, som finns här: http://naturligtvisst.blogspot.se/2014/09/hur-bra-som-helst.html, gillar jag dock. 

Men idag blev det alltså Hirsbollar. Jag blötlade och kokade hirsen redan igår. Innan jag blötlade den så kollade jag även igenom och plockade ut några små stenar. Dom ville jag inte ha med denna gången också. 

Jag använde detta recept som grund:
Men bytte ut purjolöken mot 3 ganska små morötter som jag finrev och stekte lätt i smör. Jag smaksatte även bollarna med 1/2 tsk torkad rosmarin, lite svartpeppar och salt. Det blev 30 bollar som jag gräddade i ugnen på 200 grader i 20 min. Stängde sedan ugnen och bollarna fick vara kvar en stund till medan jag gjorde klart annat.
Bollarna fick fin färg! Serverades tillsammans med quinoa med olivolja och soltorkad tomat, oliver och fetaost som varit i ugnen med bollarna, grön sallad och vitkålssallad. Lite annorlunda smak men gott och mättande!

Trevlig helg!
Sannah 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar