9 maj 2016

Mandelrulle med chokladkräm

Äntligen ett inlägg från mig tänkte få dela med mig av min mammas recept.
Min mamma gör en god variant på drömtårta som jag tänkte få dela med mig av.


Botten:

3 ägg
0,5-0,75 dl socker 
0,75 dl Mandelmjöl
2 msk Potatismjöl
1 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver.
Vänd ner blandningen i äggsmeten.
Bred ut smeten på bakplåtspapper (möjligtvis i en långpanna 30x40cm)
Grädda mitt i ugnen ca. 5 min.
Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper med lite mandelmjöl på. 
Dra av pappret kakan gräddats på och låt den kallna. 

Fyllning:

100 gr smör (rumstemperatur)
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
(1 st äggula eller spä ut med ca 1 msk av något annat som grädde, vid behov)

Rör smöret mjukt.
Tillsätt socker, vaniljpulver och kakao.
Rör eller vispa tills du har en jämn och fluffig kräm.

Bred över bottnen.
Rulla ihop kakan.
Låt kallna i kylskåp, blir lättare att skära i rullen då.


Hade tyvärr ingen kamera med mig så det fick bli mobilen denna gång.
Snart kommer ett recept på en variant av kanelbulle som jag experimenterade med i helgen.
Önskar dig en skön måndag :) /Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar