2 april 2016

Rödbetsbiffar (vegan)

Imorgon bitti drar vi till fjällen tillsammans med mannens familj. Det blir riktigt spännande och härligt tror jag!  Vi har förberett mycket i matväg för att få njuta av riktigt bra man men också få tid att umgås och slappna av när vi väl är där.

Jag har förberett tre olika sorters vegetariska biffar till en middag:
http://naturligtvisst.blogspot.se/2014/03/zuccinibiffar.html
http://naturligtvisst.blogspot.se/search?q=Söta+biffar

Och så en ny vegansk variant på Rödbetsbiffar (ca 25 st).
Ingredienser:
1 kg ekologiska rödbetor
1 dl ekologiskt bovetemjöl
1 dl ekologiska havregryn
2 msk ekologiskt kikärtsmjöl
2 msk fiberhusk
3 msk ekologisk olivolja
Himalayasalt
Ekologisk svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.
Skala rödbetorna och riv dem fint för hand eller i matberedare.
Blanda sedan ihop alla ingredienser och låt stå och dra i några minuter.
Rulla bollar och platta till biffar på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i ca 1 timme. Vänd efter halva tiden.


Biffarna kommer att serveras med hummus, quinoa, fetaost, oliver, sallad. Godare mat får man leta länge efter.

Ha det fint tills vi är tillbaka!
Om ni har tur dyker det upp nåt inlägg under tiden vi är borta också.
Sannah

2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! :D Kristina heter jag och bor i Övik med min man och min 2,5 åriga son. Vi har varit vegetarianer länge men vill nu gå över helt till vegankost. Hittar mycket inspiration här i din blogg. :)

    SvaraRadera
  2. Tack! De var riktigt goda. Rödbetor är väldigt underskattade.
    Ja men vad kul att du får inspiration. Det är det som är vår önskan.
    Vi kanske träffar på varandra någon gång då, vem vet!?
    /Sannah

    SvaraRadera