1 oktober 2015

Smoothies för småttingar

Nu när min son strax blir nio månader har jag börjat känna att det tar på att fortfarande amma var 3:e-4:e timme. Från 7 månaders ålder har jag erbjudit honom lite annat och han tycker det är kul att plockmat lite mat men har inte världens längsta tålamod att sitta och hålla på med det. Skedmatning funkar inte alls. Han vägrar, för det mesta. Så gröt är inget alternativ. Välling är inte heller något alternativ tycker jag heller. Men då kom jag på smoothies. Det kanske skulle vara något!? Nu har jag testat det några dagar och hittills har det funkat bra. En bra övergång från amning till "vanlig mat". 

De här två varianterna har det blivit hittills, ekologiska ingredienser så långt det är möjligt såklart!:
Ingredienser: 
1 msk boveteflingor
1 msk pumpafrön
1/2 avokado
4 små broccolibuketter
1/2 dl kokosmjölk
2 dl vatten
1 iskub aprikos- och plommonpuré
Lite pressad citron

1 msk havregryn
1 msk pumpafrön
1 skopa ultra care for kids
1/2 banan
1 hårdkokt äggula
1 iskub aprikos- och plommonpuré
1 dl sesam-, solros- och pumpafrödryck
1 dl vatten

Gör så här:
Mixa först gryn och frön till pulver. Tillsätt resterande fasta ingredienser och lite vätska. Mixa. Tillsätt resterande vätska och mixa. Förvara i kylskåp (med avokadokärnan i för den smoothies med avokado).

Barn är så olika att de ofta får oss att "think outside the box". Utmanande och spännande!
Får se hur det går framöver! Måste hitta lite variationer på smoothies också. Nästa blir nåt med sötpotatis.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar