3 juli 2014

Gräddtårta med lemoncurd

Ikväll har vi firat mannen och Sofias man som fyllt år. Vi hade dagen till ära även besök från Finland. Trevligt! Svärmor, jag och Sofia hjälptes åt med maten. Till efterrätt hade jag bestämt mej för att testa göra en riktig gräddtårta - glutenfri såklart! Receptet hittade jag i senaste numret av Mer Smak. Förutom själva tårtbottnen blev jag tvungen att testa göra egen lemoncurd, recept från icas hemsida, eftersom de som finns på affären innehåller så mycket konstigheter. Tyvärr blev det frusna (tinade) ekologiska jordgubbar eftersom de färska är så besprutade. Jag längtar efter att gubbarna ska mogna hos mina föräldrar. Då, äntligen, blir det färska - goda - jordgubbar! Hur som helst, här kommer recept på både tårta och lemoncurd, i stort sett exakt som de recepten jag hittade bortsett från sockermängd och lite detaljer.

Gräddtårta

Ingredienser:

ekologiskt smör
ekologisk riven kokos
4 ekologiska ägg
1 dl ekologiskt rårörsocker
1 dl ekologiskt hasselnötsmjöl
1 dl ekologiskt majsmjöl
1/2 dl ekologiskt potatismjöl
1 tsk bakpulver

150 g ekologiska hasselnötter
1 msk flytande ekologisk honung
320 g ekologisk lemoncurd (recept nedan)
5 dl ekologisk vispgrädde
ekologiska jordgubbar (färska eller tinade)
ekologisk mörk choklad (ca 1/3 chokladkaka)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form med löstagbar kant och strö riven kokos i.
Vispa ägg och socker ca 10 min.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd sedan ner i äggvispet.
Häll smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Låt svalna.

Rosta hasselnötterna i en stekpanna på medelvärme tills skalet börjar lossna.
Passa så de inte blir brända!
Häll nötterna i ett durkslag och skaka bort skalflagorna.
Lägg nötterna i pannan igen.
Tillsätt honung och låt vara en liten stund.
Sprid ut nötterna på ett bakplåtspapper för att svalna.
Vispa grädden fluffig.
Dela kakan i två.
Lägg undan 2 msk lemocurd.
Bred hälften av resterande curd på ena bottnen och täck med jordgubbsbitar.
Bred lite grädde ovanpå och lägg sedan på den andra bottnen.
Blanda resten av lemoncurden med resterande grädde och täck tårtan.
Toppa med att ringla/droppa lemoncurd som fått smälta lite i vattenbad och sedan riven choklad.
Grovhacka nötterna och klä kanterna med dem.

Jag skulle gärna göra tårtan med färska jordgubbar, både mellan och på toppen. Men den blev bra så här också. Kul att det går att göra glutenfria tårtor! Det skulle nog gå att dela botten i tre om man önskar, med viss försiktighet.

Lemoncurd

Ingredienser:

2 ekologiska citroner
2 ekologiska äggulor
1 ekologiskt ägg
1 dl ekologiskt rårörsocker
100 g ekologiskt smör

Gör så här:

Tvätta och riv citronerna.
Pressa ur all saft ut dem.
Vispa ägg (+äggulor) och socker några minuter.
Värm äggfluffet tillsammans med citronriv och citronsaft i vattenbad under ständig omrörning i ca 15 min tills det tjocknat.
Ta sedan skålen/kastrullen från vattenbadet och tillsätt smöret klickvis under omrörning.
Häll upp i glasburkar och låt svalna. Förvara i kylskåp.

Mm! Fantastiskt god lemoncurd. Helt ekologisk dessutom!

Med äggvitorna som blev över slängde jag ihop lite mandelbiskvier.
2 äggvitor som vispas och blandas med 2,5 dl mandelmjöl och ca 1/2 dl socker. Klicka/spritsa ut på bakplåtspapper och grädda i 175 grader tills de fått lite färg. Tid beror på storleken. Gott till hemlagad nyponsoppa och glass!

Nä nu måste jag ta och slappna av med lite musik.
Med önskan om en fin helg!
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar