18 oktober 2014

Vaniljpanacotta med blåbärssås och rostad kokos

Igår gjorde jag en vaniljpannacotta och till det hade jag en blåbärssås och rostad kokos till.

Agar-agar är det jag använder istället för gelatin eller gelatinsocker.
För er som inte vet vad agar-agar är så är det ett geléämne och utvinns ur vissa röda alger.
Det är ett bra vegetariskt alternativ och för mig känns det bättre att använda det.

Vaniljpannacotta:
4 port

4-5 dl grädde
1-1,5 krm vaniljpulver
0,25-0,5 dl socker (smaka av, jag använder oftast den mindre mängden)
ca. 0,5 tsk agar-agarpulver

Rör/vispa ned agar-agarpulver i grädden  ordentligt så att det inte blir klumpar. Vispa ned resten av ingredienserna och låt koka under omrörning 3-5 min.
Jag brukar skölja skålar/glas i kallt vatten och sedan fylla dem. Låt svalna en stund,
ställ sedan in i kylskåp ett par timmar tills pannacottan stelnat.

Blåbärssås:

Koka upp blåbär med ev. lite kokossocker.
Låt svalna lite innan du häller det över den stelnade pannacottan.

Rostad kokos:

Jag hettade upp en liten gjutjärnspanna (ej på högsta värmen) och rostade kokosen i den tills kokosen fick en gyllenbrun färg. Den skall ej brännas så rör om hela tiden.
Sedan är det bara att strö över önskad mängd på blåbärssåsen.

Jag har prövat att göra pannacotta med kokosmjölk också. Det blir såklart en annan smak men personligen har jag gillat det. Jag får återkomma med recept på det.
Hoppas ni har en bra start på helgen!
/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar