4 december 2013

Lyxvariant på havregrynsgröt

Sedan mitt dotter börjat äta gröt har jag upptäckt något. Mosad banan i gröt är ju hur gott som helst! Det har känts helt naturligt att tillsätta mosad banan till hennes gröt men varför har jag aldrig gjort det till min egen? Sagt och gjort. Jag testade. Och ja, det är ju precis lika gott.
Så här kommer en lite godare variant av den klassiska havregrynsgröten. Och jag kunde inte hålla mej från att använda mej av den fantastiska kombinationen banan och choklad. Jag har ju redan lagt upp ett recept med BaChoMuffins.

1 portion
Ingredienser:
1 dl havregryn, ekologiska eller glutenfria
1 tsk ekologiska linfrön
1 msk gojibär
2 ekologiska torkade aprikoser
3 pecannötter
lite havssalt
lite ekologisk kokosolja
1,5-2 dl vatten
1/2 ekologisk banan
1 tsk ekologisk kakao

Rice dream organic/Coconut dream

Gör så här:
Koka upp vatten.
Mät upp övriga ingredienser (utom banan och kakao) i en kastrull. Klipp aprikoserna i små bitar och bryt nötterna i mindre bitar. Tillsätt vattnet.
Låt småkoka på spisen tills gröten fått önskad konsistens. Ta kastrullen från plattan.
Mosa bananen och blanda in den i gröten tillsammans med kakaon.
Servera tillsammans med rice dream eller coconut dream.


Bättre start på dagen får man leta efter.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar